Börja rida

Börja rida hos oss

Vi på Hässleholms Ridklubb bedriver ridning för barn och unga från 6 år och uppåt men även för vuxenryttare och seniorer i mån av plats.

Vi bedriver även skolsamverkan och verksamhet/hästaktivitet för de med olika funktionsvariationer och förutsättningar. Hässleholms Ridklubb erbjuder då, tillsammans med instruktör och utefter elevens specifika behov, anpassade hästaktiviter på 30 min. Allt utifrån specifikt behov och förmåga.

Ponyridning

För att hålla intresset vid liv arrangerar vi ponnyridningar ett par tillfällen per termin. Här är alla barn oavsett ålder välkomna tillsammans med anhörig vuxen. Info finner ni på våra sociala medier.

Yngre ryttare

Till de barn som är yngre än 6år och vill börjar rida så hänvisar vi till en ponnyridskola som har inriktat sig till yngre barn och framför allt mindre hästar. Denna heter Idyllens Ponnyskola.

Svenska Ridsportförbundet

Svenska Ridsportförbundet har tagit fram en fantastisk folder som heter Välkommen till ridskolan. Läs gärna igenom den och prata om den med eventuellt minderårig. Ta också gärna del av nedan dokument som vi sammanfattat kring åldern på ridelev.