Ungdomsledare

Aktiva ungdomsledare

Att gå en ungdomsutbildning innebär att man på ett tryggare och säkrare sätt kan växa i rollen som ledare i en förening. Här nedan följer våra aktiva ungdomsledare som ni träffar i stallet. De har genomgått någon av Svenska Ridsportförbundets ungdomsledarkurser. Dessa utbildningar är ledarutbildningar som vänder sig till dig som vill vara med och stödja barn och ungdomsverksamhet i din förening.

Runt 500 ungdomar går ungdomsledarkursen varje år över hela Sverige. Kursen består av sex utbildningsdagar utlagda på tre helger samt några hemuppgifter som görs mellan träffarna. Alla som är minst 15 år och medlem i en av Svenska Ridsportförbundets föreningar är välkomna att gå kursen.

Ungdomsledarkursen syftar till att deltagarna ska:

• utveckla förmågan att kommunicera och samarbeta för att möta och leda människor
  • få insikt och förståelse för Svenska Ridsportförbundets värdegrund och ledstjärnor
  • få grundläggande kunskaper i pedagogik, metodik och ledarskap
  • få insikt i hur du kan skapa anpassade aktiviteter utifrån individers olika förutsättningar
  • utveckla färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter – utifrån ett säkerhetsperspektiv
  • utveckla en medvetenhet om vikten av att vara en bra förebild inom ridsporten

Ebba Larsson

Elvira Hörberg